nieuws

Vrijstelling C-rijbewijs elektrische bestelauto

Gebruik

Als een elekrische bestelauto door het accupakket zwaarder is en daardoor boven de 3.500 kilo uitkomt, heb je nu nog een C-rijbewijs nodig om ermee te mogen rijden. Minister Cora Van Nieuwenhuizen wil daar van af. Dat zou betekenen dat je deze zwaardere zero emission bestelauto’s in de toekomst met een B-rijbewijs mag besturen. Dan moet je alleen nog wel even de schoolbanken in…

Vrijstelling C-rijbewijs elektrische bestelauto

Vorige maand schreven we al dat je voor zero emission bestelauto’s tussen 3.500 en 4.250 kg voorlopig nog steeds een C-rijbewijs nodig hebt. De nieuwe vrijstellingsregeling, waarbij deze voertuigen met een B-rijbewijs zouden mogen worden bestuurd, is namelijk uitgesteld tot maart 2019. Minister Cora Van Nieuwenhuizen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil het C-rijbewijs voor elektrische bestelauto’s nu structureel vrijstellen. Dat heeft ze gezegd in antwoord op vragen van het CDA en de VVD in de Tweede Kamer.

“Ik kan u toezeggen dat ik te zijner tijd een plan van aanpak zal opstellen, zodat het experiment vanaf 1 januari 2023 kan overgaan in een structurele regeling. Naar huidig inzicht zal ik dat plan van aanpak begin 2021 opstellen, zodat ik daarin de kennis die is opgedaan uit het experiment kan meenemen,” zegt Van Nieuwenhuizen hierover. Kortom: het zal nog wel even duren voor het zover is.

Vrijstelling goederenvervoer

De vrijstelling geldt dan voor volledig elektrisch aangedreven bestelauto’s voor goederenvervoer tot een maximaal gewicht van 4.250 kg (zonder aanhangwagen). Nu heb je nog een C-rijbewijs nodig om dit voertuig te besturen, maar daar komt verandering in. Straks mogen deze bedrijfswagens ook met een B-rijbewijs bestuurd worden. Je moet alleen wel een aanvullende rijopleiding van vijf uur volgen…

Aanvullende rijopleiding

GroenLinks maakte zich zorgen over de verkeersveiligheid als de vrijstelling gaat gelden. De minister stelt de partij gerust: “Het gaat het hier niet om vrachtwagens, maar om bestelauto’s die alleen vanwege de inbouw van een accu het maximumgewicht van 3.500 kg overschrijden.” Om de mogelijke risico’s voor verkeersveiligheid vanwege het grotere gewicht van het voertuig weg te nemen, moet de chauffeur een aanvullende rijopleiding van vijf uur volgen.

Het opleidingsprogramma wordt momenteel ontwikkeld door het CBR op basis van een door TNO uitgevoerde rijtest. In de rijtest is het verschil in weggedrag tussen een iets zwaardere nul-emissie bestelauto en een ‘traditionele’ bestelauto van hetzelfde prototype en met hetzelfde laadvermogen in beeld gebracht. De uitkomst daarvan wordt meegenomen in de ontwikkeling van het opleidingsplan. Dat wordt in overleg met de betrokken partijen opgesteld.

Reageer op dit artikel