nieuws

Moet je ineens een D-rijbewijs hebben voor een elektrische bus…

Gebruik

Dat is lullig. Moet je ineens een D-rijbewijs hebben om een volledig elektrisch personenbusje te rijden. Alleen maar omdat dat geheel een gewicht heeft van meer dan 3.500 kilogram.

Moet je ineens een D-rijbewijs hebben voor een elektrische bus…

De reden? Europa heeft Nederland geen ontheffing verleend om volledig elektrische personenbusjes met een gewicht van meer dan 3.500 kg met een B rijbewijs te mogen besturen. Alleen chauffeurs in bezit van een aanvullend D-rijbewijs mogen nu in deze busjes rijden. En dat is vervelend, want met de huidige elektrische batterijen van tegenwoordig, zit je zo op die 3.500 kilogram.

“Het is een onbegrijpelijk besluit van de EU, want het goederenvervoer krijgt deze ontheffing wel”, stellen RAI Vereniging en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV).

Het gewicht neemt met een accu behoorlijk toe

In de Europese Unie mag iemand in bezit van een B-rijbewijs, een voertuig besturen met een maximaal geladen gewicht van 3.500 kg. Deze grens is voor jou als ondernemer met een dieselbus, als je bijvoorbeeld personen of goederen vervoert, veelal voldoende. Maar met de introductie van volledig elektrische bestel- en personenbussen neemt het gewicht van een busje door de accu’s echter met een paar honderd kilo toe. Daardoor komt het maximaal gewicht boven de 3.500 kg uit.

Omdat alle op de markt beschikbare elektrische personenbusjes geladen een gewicht van boven de 3.500 kg hebben, kunnen veel vervoerders nu niet aan hun verplichting voldoen.

Ontheffing tot gewicht van 4.250 kg, maar alleen voor goederen

Om de introductie en het gebruik van elektrische bestelbussen te stimuleren, verleent de Europese Commissie Nederland een ontheffing tot een maximaal gewicht van 4.250 kg voor een periode van 5 jaar. Deze ontheffing geldt echter  alleen voor goederenvervoer en niet voor personenvervoer.

RAI Vereniging en KNV hebben geen enkel begrip voor dit besluit. RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck: ”Dit besluit staat haaks staat op het gezamenlijk streven om zowel de klimaat- als luchtvervuilingsproblemen terug te dringen.” Producenten worden in de EU verplicht om de uitstoot van busjes te verminderen en vervoerders krijgen bij steeds meer aanbestedingen van personenvervoer de taak om emissieloos te vervoeren. Van Eijck: “Omdat alle op de markt beschikbare elektrische personenbusjes geladen een gewicht van boven de 3.500 kg hebben, kunnen veel vervoerders nu niet aan hun verplichting voldoen.

Werk van 15.000 chauffeurs zou stil komen te liggen

“Tenzij zij hun chauffeurs massaal naar rijles sturen om een aanvullend D-rijbewijs te halen”, stelt KNV voorzitter Bertho Eckhardt. “Dat zou betekenen dat het werk van een kleine 15.000 chauffeurs binnen het zorg- en leerlingvervoer abrupt stil komt te liggen.” Ook benadrukken RAI Vereniging en KNV dat de gewichtsontheffing alleen wordt gebruikt om de overgang naar zero emissie te versnellen en niet om meer mensen te vervoeren dan in een dieselbus. De veiligheid van inzittenden is en blijft daarom geborgd.

Reageer op dit artikel