nieuws

Met een LEVV kom je op plaatsen waar je met je bestelauto niet kunt komen

Gebruik

LEVV’s, licht elektrische vrachtvoertuigen, zijn een prima alternatief voor 10 tot 15 procent van de bestelautoritten in grote steden.

Met een LEVV kom je op plaatsen waar je met je bestelauto niet kunt komen

Als werk wordt gemaakt van het oplossen van diverse praktische technische problemen dan is de LEVV vooral geschikt voor tijdkritische leveringen, pakket en post en kleinere zendingen in food, bouw- en servicelogistiek.

In steden als Amsterdam en Rotterdam zou het gaan om 3.000 tot 4.000 LEVV’s, vooral fiets- en bromfietsachtige types. Keerzijde is dat de inzet van compacte distributievoertuigen voor met name mkb-bedrijven nog relatief kostbaar is tegenover de elektrische bestelauto’s, die een groter laadvermogen, hogere maximumsnelheid en grotere actieradius hebben, concluderen de deelnemers in het eindrapport van het LEVV-LOGIC-project dat onlangs tijdens een goed bezochte bijeenkomst onder aanvoering van Walther Ploos van Amstel in het Kohnstammhuis van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) uitgebreid werd toegelicht.

 Wat betekent de inzet van LEVV’s?

De bezoekers van deze slotbijeenkomst waren voornamelijk direct betrokkenen bij het onderzoeksproject dat een samenwerking betrof tussen de Hogescholen van Amsterdam, Rotterdam en Arnhem/Nijmegen en logistiek dienstverleners, verladers, voertuigaanbieders, netwerkorganisaties, kennisinstellingen en gemeenten. Hoofdvraag tijdens dit grootschalige onderzoek was: Wat betekent de inzet van LEVV’s voor de bedrijfsvoering?

Interessant alternatief bestelauto

Deze onderzoeksvraag vloeit onder andere ook voort met in het achterhoofd het gegeven dat in Nederland bijna één miljoen bestelauto’s rijden. Die worden steeds belangrijker in stadslogistiek door een groei van horeca, van online aankopen door consumenten en bedrijven, van bouw- en renovatiewerken en van een veranderende klantvraag; zendingen worden kleiner en tijdkritischer. Die groei aan bestelauto’s komt volgens de deelnemers aan het LEVV-LOGIC onderzoek niet ten goede aan de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van steden en woonwijken; opstoppingen, verkeersonveiligheid en ongezonde lucht. “Licht elektrische vrachtvoertuigen is in dat kader ook een interessant alternatief. We kunnen concluderen dat we met deze voertuigen 10 tot 15 procent van de bestelautoritten kunnen vervangen. We zijn hierbij uitgegaan van de winstgevendheid, passen de goederen en is de techniek beschikbaar. We hebben nog niet alle techniek aan boord voor de LEVV’s. Al met al bestaat er voor dit type voertuigen een interessante markt”, benadrukte Lector City Logistics, Walther Ploos van Amstel die nauw betrokken is geweest bij dit onderzoek.

Grote bedrijven leveren al met LEVV’s

Er zijn op dit moment LEVV’s in verschillende vormen en maten beschikbaar maar in de basis gaat het om een fiets, bromvoertuig of compact voertuig met elektrische ondersteuning of aandrijving. Inzet van dit voertuig richt zich vooral op de distributie van goederen in een binnenstedelijke omgeving met een beperkte snelheid en actieradius. Grote bedrijven als Coolblue, Wehkamp en Picnic doen nu al een deel van hun leveringen met LEVV. Ook post- en pakketbedrijven als PostNL (dat in Amsterdam nauw samenwerkt op de hub van stadsdistributeur Deudekom, red.) UPS, DPD en DHL rollen in Europa netwerken uit met deze licht elektrische vrachtvoertuigen.

Ook in servicelogistiek wordt de LEVV ingezet; bij Ziggo, Feenstra en Coca-Cola. In het midden- en kleinbedrijf staat een nieuwe generatie stadsdistributeurs op die dit voertuig gebruiken, zoals City Hub, Fietskoeriers.nl, E-Bakkie en Byondo die gisteren ook hun oplossingen presenteerden aan de deelnemers van de bijeenkomst.

Onzekere plek in het verkeer

“Al met al bestaat er voor dit type voertuigen een interessante markt”, benadrukte Lector City Logistics, Walther Ploos van Amstel.

Het LEVV-LOGIC onderzoek richtte zich de afgelopen jaren met name op de vraag of onder mkb’ers, in de hoek van verladers of logistieke dienstverlening, de behoefte bestaat om gebruik te maken van deze lichte elektrische vrachtvoertuigen. Conclusie is dat de meeste nog weinig urgentie voelen om bij stadslogistiek LEVV’s in te zetten. De verwachting is verder dat lokale overheden niet op grote schaal voertuigrestricties gaan invoeren. Bovendien wordt de elektrische bestelauto een steeds beter alternatief voor de diesel bestelauto. “Uitdagingen bij deze vorm van duurzaam transport zijn de beperkte laadruimte, actieradius en snelheid. Met dit voertuig kun je niet de snelweg op. De LEVV heeft nog altijd een onzekere plek in het verkeer ondanks dat er ontegenzeggelijk veel voordelen aan zitten. Je kunt bijvoorbeeld een LEVV zonder problemen bijvoorbeeld op het trottoir parkeren voor de deur van een klant en je kunt op plekken komen die een bestelauto niet kan bereiken”, stelde Susanne Balm, projectleider LEVV-LOGIC, voorafgaand aan de uitreiking van het onderzoeksrapport.

Inzetten op klein en lichte zendingen

De opstellers van het onderzoek concluderen dat de inzet van LEVV’s vooral kansen biedt in nichemarkten die gericht zijn op lage kosten of een bewust imago. Mkb’ers die succesvol deze succes willen inzetten moeten kiezen voor marktsegmenten met geschikte logistieke karakteristieken, zoals kleine en lichte zendingen, hoge netwerkdichtheid, tijdkritische zendingen en met voldoende mogelijkheden voor groei. “De grootste kansen van LEVV’s zien we in food. Kijk maar naar Picnic, die nu ook eigen elektrische voertuigen gaan ontwikkelen. Zij hebben bovendien enorme voordelen ervaren door met een relatief klein autootje overal te kunnen komen dankzij een slim planningsconcept. Servicelogistiek biedt ook enorm veel kansen. We schatten dat 1 op 5 service bestelauto’s in de binnenstad kunnen worden vervangen met LEVV’s. Goed voorbeeld hiervan is de City Service Bike die actief is in Utrecht”, liet Walther Ploos van Amstel weten.

Innovatief imago

Wat verder meespeelt is dat het gebruik van LEVV’s een goede locatie van hubs vereist, robuuste processen, ondersteunende ict, meewerkende medewerkers en een goede organisatie. LEVV’s zijn voor dit soort activiteiten, zo wijst het onderzoek uit, goedkoper en betrouwbaarder dan bijvoorbeeld de bestelauto. Dit is mogelijk door lagere voertuigkosten, kortere rijtijden en de toegang tot wijken met autoluwe zones of restricties voor vrachtverkeer. Daarnaast zijn er marktsegmenten voor logistieke of servicediensten met deze duurzame voertuigen waarbij een maatschappelijk, onderscheidend of innovatief imago onderdeel is van de propositie, bijvoorbeeld met de inzet van personeel met afstand tot de arbeidsmarkt.

Reageer op dit artikel