nieuws

CBS: “Dieselauto’s maken minder kilometers”

Gebruik

Na de forse kilometerstijging in 2016, zijn we in 2017 nauwelijks meer kilometers gaan rijden. Er is in 2017 in totaal 119,1 miljard kilometer afgelegd, slechts 0,4 procent meer dan het jaar ervoor. Particulier werd er minder gereden, terwijl bedrijfsauto’s juist meer kilometers aflegden. CBS bundelde de cijfers en geeft inzicht op onze verkeersprestaties.

CBS: “Dieselauto’s maken minder kilometers”

Hoewel er in 2017 2 procent meer personenauto’s geregistreerd stonden, daalde het gemiddelde jaarkilometrage met 2 procent naar ruim 11.600 kilometer. Het totaal aantal gereden kilometers bleef daardoor vrijwel gelijk. De laatste keer dat dit gebeurde was 2012. Daarna vond overigens weer een stijging plaats. Tot 2017 dus.

Dieselkilometers

Van alle afgelegde kilometers werd 63 procent gereden met benzineauto’s. Zij legden vergeleken met vorig jaar 1 procent meer kilometers af. Dit komt vooral door de stijging van bedrijfsauto’s. Die reden zo’n 10 procent meer dan vorige jaren. Bij diesel vindt een daling plaats. Zowel personen- als bedrijfswagens reden minder kilometers. Bij particulieren daalde de kilometers 1,4 procent, bij bedrijfswagens was dit 3 procent.

De overige brandstoffen, waar EV’s en hybrides onder vallen, hebben ruim 20 procent meer afgelegd. Vooral bij particulier gebruik zien we een forse stijging.

Meer zakelijke benzinekilometers, minder dieselkilometers en een groei van hybride en EV kilometers aldus het CBS.

Bedrijfswagen op benzine

Traditioneel maken bedrijfswagens op diesel de meeste kilometers. In 2017 daalde deze echter met 3 procent ten opzichte van het vorige jaar. Ook bijzonder: de benzinekilometers namen met ruim 10 procent toe. Ook het wagenpark veranderd: er waren 3 procent minder zakelijke diesels op de weg én 10 procent meer benzineauto’s op naam van een bedrijf. Komt er een verschuiving van diesel naar benzine bij bedrijfsauto’s?

Het lijkt er wel op. Van alle bedrijfsauto’s van één jaar of jonger, werd nog maar 47 procent van de afgelegde kilometers op diesel gereden. Bij auto’s van twee of drie jaar was dit nog bijna 63 procent en bij bedrijfsauto’s van 3 jaar of ouder is het ook bijna 58 procent. Personenkilometers op diesel dalen van 22 procent bij ‘oude’ auto’s naar 12 procent bij nieuwe auto’s.

Benzine stijgt overal zeker bij de jonge auto’s, en dat werkt de komende jaren natuurlijk door.

Auto kopen?

De bovengenoemde ontwikkelingen worden gestimuleerd door de verkoop van nieuwe auto’s. In 2015 was 45 procent van alle nieuw verkochte bedrijfsauto’s nog een diesel, terwijl dat in 2017 een magere 30 procent was. Benzine steeg in dezelfde periode van 35 procent naar ruim 63 procent. Ook vond er grote verandering plaats bij de elektrische bedrijfsauto’s (zowel full elektrisch als plug-in hybrids). Deze daalden van 15 naar 3,5 procent. De belangrijkste oorzaak is de bijtelling voor de elektrische bedrijfswagen die op 1 januari 2017 verhoogd is naar 22 procent. Hetzelfde percentage als benzine- en dieselauto’s.

De stijging van benzine ten koste van diesel is onder andere verklaarbaar doordat een dieselauto duurder in de lease is geworden door de hogere afschrijving. Daarnaast kiest een zakelijke rijder liever voor benzine omdat de fiscale prijs meestal lager ligt. Kortom, fiscale regels spelen opnieuw een belangrijke rol.

Voor het volledige persbericht én interactieve tabellen kun je hier alles nog eens terugkijken.

Reageer op dit artikel