artikel

Verdwijnt de automaatcode op het rijbewijs?

Gebruik

Als je rijexamen doet in een lesauto met automatische versnellingsbak, krijg je een ‘automaatcode’ op je rijbewijs; je mag dan niet in een handmatige schakelauto rijden. Rijscholen stappen nu steeds vaker over op elektrische lesauto’s. Dat maakt dat we het schakelen wel eens kunnen gaan verleren… Betekent dat dan ook het einde van de automaatcode?

Verdwijnt de automaatcode op het rijbewijs?

Tot niet zo lang geleden was een automatische versnellingsbak nog een luxe of ongewenste optie. Op een paar uitzonderingen na, leerden we autorijden in een handgeschakelde auto. Wist je dat tien jaar geleden nog geen vijfde van de auto’s die van de fabrieksband rolden voorzien waren van automatische transmissie? De vraag was toen wel veel minder, want het rijden van een automaat is lange tijd onaantrekkelijk geweest door onder andere het langzame optrekken en het toen juist níet zuinig rijden.

Opkomst van de automaat

Bij de automaat van vroeger is het meest voor de hand liggende voorbeeld de DAF uit de jaren zestig van de vorige eeuw: de eerste Nederlandse auto met automatische versnelling (variomatic met het pientere pookje). Het maakte het rijden een stuk eenvoudiger, omdat je alleen maar hoefde te kiezen of je vooruit of achteruit wilde rijden. Het kiezen van de juiste versnelling deed de auto verder zelf. Door de jaren heen heeft de automaat het stoffige imago van zich afgeslagen en zijn bovengenoemde nadelen niet meer van toepassing.

Geleidelijke overbrenging

Met een zes-, acht- of zelfs negentraps versnellingsbak is schokvrij rijden zonder gierend motorblok inmiddels de standaard. Deze geleidelijke overbrenging zie je ook terug in elektrische voertuigen, omdat je daar niet met de klassieke versnellingsbak te maken hebt. Wat betreft verbruik zijn de automatische versnellingsbakken van tegenwoordig zelfs zuiniger en dus hebben ze ook een lagere CO2-uitstoot dan een handgeschakelde, aldus de BOVAG. En laten we ook vooral niet het rijcomfort vergeten, helemaal in fileland Nederland.

Overschakelende rijscholen

Terug naar de rijscholen anno nu. Steeds meer rijscholen overwegen de overstap naar elektrische lesauto’s en dus auto’s waarbij je niet meer hoeft te schakelen . En dat kan grote gevolgen hebben. Want met een automaatcode op het rijbewijs worden leerlingen behoorlijk in hun keuze van de eerste auto beperkt. Voorzitter Dieter Quentin van de Duitse branchevereniging BVF (Bundesvereinigung der Fahrlehrerverbände) verkondigde onlangs op een Duits congres voor de rijschoolbranche dat de automaatcode op het rijbewijs zal worden afgeschaft. Dit soort regelgeving-wijzigingen zijn een Europese aangelegenheid, wat betekent dat het ook gevolgen voor Nederland zal hebben. Volgens Quentin is de automaatregeling ouderwets en wordt de automaat straks de norm. Inmiddels is 33 procent van de auto’s al uitgerust met een automatische versnellingsbak.

Een Europese wijziging?

Volgens Quentin zou het al zeker zijn dat de regelgeving wordt aangepast, maar hij kon nog niet zeggen wanneer. Het Nederlandse vakblad voor de rijschoolbranche RijSchoolPro klopte aan bij zowel het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat als de Europese Commissie om te vragen naar de stand van zaken. “Woordvoerders van beide instanties laten weten dat er op het gebied van de automaatcode geen ontwikkelingen zijn”, laat het vakblad op hun website weten. Kortom: op de vraag in de titel kunnen we geen eenduidig antwoord geven. Maar Nederlandse rijschoolhouders vinden hier natuurlijk wel iets van.

Beter voor milieu en verkeersveiligheid

Tijdens het recente Nationale Rijschool Congres, onderdeel van de Nationale Rijschooldag bij Autotron in Rosmalen, concludeerden de rijschoolhouders dat het afschaffen van de automaatcode een positief effect heeft op het milieu en de verkeersveiligheid. Niet alleen merken de Nederlandse rijschoolhouders dat ze door de automaatcode worden belemmerd in de overstap naar elektrische lesauto’s, ze stellen bijvoorbeeld ook dat een automatische versnellingsbak het mogelijk maakt om continu met twee handen aan het stuur te rijden.

Het laatste woord over de automaatcode is dus nog niet gezegd. En als de automaatcode dan verdwijnt, hoe wordt er dan in de toekomst gehandhaafd als je alsnog in een handgeschakelde (bestel-)auto stapt? Of worden handbakken straks helemaal verbannen? Zodra er verdere ontwikkelingen zijn houden we je daar uiteraard van op de hoogte!

Reageer op dit artikel