artikel

Alcoholslot mogelijk verplicht in 2022

Gebruik

Om het veiliger op de Europese wegen te maken, is een voorstel ingediend om vanaf 2022 bepaalde veiligheidssystemen en voorzieningen in nieuwe auto’s te verplichten. Een van die verplichtingen is het alcoholslot. En daarbij wordt geen uitzondering meer gemaakt voor nieuwe (lichte) bedrijfswagens.

Alcoholslot mogelijk verplicht in 2022

De Europese Commissie (het dagelijkse bestuur van de Europese Unie) heeft een voorstel gestuurd naar het Europees Parlement om de verkeersveiligheid in de toekomst toe te verbeteren. In dat voorstel worden een aantal veiligheidssystemen verplicht in nieuwe auto’s per 2022. De regeringsleiders en staatshoofden van de 28 lidstaten, waaronder Mark Rutte, waren al akkoord met het plan.

Veiligheidssystemen

Als een meerderheid van het Europees Parlement het eens is met het voorstel, dan zien we over drie jaar in alle nieuwe auto’s en bedrijfswagen onderstaande systemen om de verkeersveiligheid te verbeteren:

Veiligheidssystemen op nieuwe auto's in 2022

  • startblokkering met alcoholslot
  • vermoeidheidsdetectie aan het stuur
  • achteruitrijcamera
  • geavanceerde noodremhulp met noodremsignaal
  • dataregistratie bij ongevallen
  • verbeterde veiligheidsgordels
  • actieve spoorassistent
  • voorruit met veiligheidsglas voor botsing met zwakke weggebruiker
  • intelligente snelheidsassistent (snelheidsregelaar die zich aan beperkingen aanpast)

Geen uitzondering meer voor bedrijfswagens

Lichte bedrijfswagens krijgen volgens de Europese Commissie nu geen uitzonderingspositie meer ten opzichte van ‘normale’ personenauto’s. Met de maatregelen wil de Europese Commissie de uitstoot van CO2 beperken, maar vooral ook ongevallen verminderen op de Europese wegen. Het aantal dodelijke ongelukken is weliswaar gehalveerd sinds 2001, maar sindsdien daalt dat cijfer niet meer. Maar liefst 25.300 mensen zijn overleden op wegen in de EU en 135.000 mensen raakten ernstig gewond. Reden dus voor de Commissie om een volgende stap te zetten.

Reageer op dit artikel