artikel

Wanneer heb je een transportverzekering nodig?

Gebruik

Bij een transportverzekering denk je wellicht al snel aan een bedrijf met vrachtwagens. Maar niets is minder waar: een transportverzekering dekt verschillende risico’s waar jij binnen jouw onderneming misschien ook wel mee te maken hebt. We zetten het voor je op een rij.

Wanneer heb je een transportverzekering nodig?

De transportverzekering dekt namelijk risico’s bij alle ondernemers die met het vervoer van goederen te maken hebben. En daaronder vallen meer zaken dan je in eerste instantie misschien denkt. Bijvoorbeeld het verlies van goederen die iemand anders voor je vervoert en het vervoer tussen twee vestigingen van een bedrijf. Of de bestelde goederen die een webwinkel bij jou aflevert. En wat te denken van diefstal van bouwmateriaal uit jouw bedrijfswagen?

Wanneer belangrijk?

Kort gezegd: als je als ondernemer regelmatig goederen vervoert of deze laat transporteren, is een transportverzekering van groot belang. Een inventaris- en voorraadverzekering dekt namelijk alleen schade en verlies aan goederen als de spullen zich in een pand bevinden.

Vaak externe vervoerder ingeschakeld

Nu steeds meer handel online plaatsvindt, worden er ook meer goederen vervoerd. Daarbij wordt vaak een externe vervoerder ingeschakeld. Veel ondernemers denken dat die wel de te vervoeren goederen verzekerd heeft, maar dat geldt meestal alleen voor het bedrag waarvoor de vervoerder zelf aansprakelijkheid is. En dat is lang niet altijd toereikend, waardoor je dus bij diefstal of schade met de gebakken peren zit.

Onderweg gebeurt een ongeluk en de kast gaat kapot

Stel: je verkoopt een kast voor 5.000 euro. De kast weegt 100 kilo. Je laat hem vervoeren door een ander. Onderweg gebeurt er een ongeluk en de kast gaat daarbij kapot. Vanuit de vervoerdersaansprakelijkheidsverzekering krijg je 3,40 euro per kilo vergoed. Een klein rekensommetje leert dat dat dus niet de hele waarde van de kast vergoedt.

Welke risico’s kan je zoal afdekken?

Het voorbeeld met de kast is een van de risico’s die je kan afdekken met een goederentransportverzekering. Net zoals de volgende situaties:

  • retourzendingen
  • zendingen tussen eigen filialen, ook internationaal
  • vervoer en verblijf van beurs- en standmaterialen
  • het missen van winst door schade
  • dekking voor opruimingskosten of extra kosten voor vernietiging van vervoerde goederen op grond van merkenbescherming

Van bouwmateriaal tot handelsgoederen

De transportverzekering is er voor allerlei te vervoeren zaken. Denk aan bouwmaterialen, gereedschap, etenswaren en handelsgoederen. Een transportverzekering kun je afsluiten bij vervoer over land, op zee of via de lucht. Ze gelden voor het vervoer van eigen materiaal, als je goederen van een ander vervoert, of als je een ander jouw spullen laat vervoeren. Bij het afsluiten van een transportverzekering kan je kiezen of je dat eenmalig wilt, bijvoorbeeld voor één specifiek transport, of doorlopend.

De premie

Het bedrag dat je betaalt voor zo’n transportverzekering, de premie, is afhankelijk van onder andere de volgende factoren:

  • de waarde van de lading
  • de aard en kwetsbaarheid van de goederen: high tech elektronica kent bijvoorbeeld een hogere premie dan zakken meel
  • de verpakking: kwaliteit, houdbaarheid, waterbestendigheid en dergelijke
  • de beveiliging van het transportmiddel
  • het soort vervoer
  • de route en de reisduur
  • de gewenste dekking, want ook daarin zijn bij de verschillende verzekeraars meerdere opties mogelijk

Je kunt kiezen voor een zogenoemd eigen risico, waardoor de premie lager wordt. Je betaalt dan wel per claim een bepaald bedrag eerst zelf, voordat de verzekeraar betaalt.

Waar moet je op letten?

We zetten de belangrijkste aandachtspunten en factoren bij het sluiten van een transportverzekering voor je op een rij:

  • de verzekerde som: dat is het maximale bedrag dat bij schade of verlies wordt uitgekeerd. Meestal is dit het factuurbedrag voor de goederen, plus de transportkosten en de verwachte winst.
  • de verzekeringsperiode: de verzekering gaat in op het moment dat de goederen de opslag verlaten en eindigt als ze op de plaats van bestemming zijn neergezet (stelling-tot-stelling). Het transport moet wel zo snel mogelijk worden gedaan, anders komt de dekking in gevaar. In geval van transport over zee is het belangrijk te weten dat de dekking zestig dagen nadat de goederen een zeeschip hebben verlaten eindigt. Havenstakingen en quarantaine zijn dus niet gedekt.
  • de dekkingsclausule: dit klinkt misschien wat moeilijk, maar het gaat om welke verzekeringsdekking je kiest. Dat bepaalt namelijk voor welke risico’s de goederen zijn verzekerd. Er is keuze uit de all risk-clausule (‘alle van buiten komende onheilen’), de evenementenclausule (‘alle in de polis genoemde risico’s’), de diefstalclausule en de clausule tegen oorlogs- en stakingssrisico’s.
  • uitsluitingen: schade door bederf, door eigen schuld of door oorlog en stakingen, is meestal niet standaard gedekt. Kijk daarom goed naar wat jij nodig hebt en met welke risico’s je te maken krijgt.
  • de verzekeringsvorm: je kan kiezen tussen een losse post, waarbij iedere zending apart wordt verzekerd, of een contractverzekering (doorlopend), die automatisch ingaat op het moment dat een onderneming goederen laat transporteren. Die geldt dan voor een bepaald traject.

En natuurlijk geldt ook hier: laat je goed adviseren door een deskundige, voordat je ‘zomaar’ iets afsluit.

Reageer op dit artikel