artikel

‘Google Mijn Bedrijf’: snel (zoek)resultaat

Gebruik

Zin in een pizza, gereedschap nodig of op zoek naar een bakker die nog open is? Even ‘Googelen’ en je weet waar je terecht kan. En iemand die direct een afspraak met jouw bedrijf wil maken? Kan die jou online vinden? Met een ‘Google Mijn Bedrijf’-vermelding is de kans groot. Een Google bedrijfspagina is zo gemaakt en daar hoef je geen programmeerkaas van gegeten te hebben.

‘Google Mijn Bedrijf’: snel (zoek)resultaat

Eerst even wat feitjes op een rij: volgens Google worden meer dan 50 procent van alle zoekopdrachten op mobiele apparaten als een tablet of smartphone gedaan. Ongeveer 30 procent van die zoekopdrachten is gericht op een lokaal ­bedrijf en meer dan 75 procent van de mensen die een zoekopdracht doen op hun smartphone bezoekt binnen 24 uur een lokaal bedrijf. De kans is groot dat dat een bedrijf is met een ‘Google Mijn Bedrijf’-vermelding, want deze vermeldingen staan boven de resultaten van een ­zoekopdracht.

Wat is Google Mijn Bedrijf?

‘Google Mijn Bedrijf’ is een gratis dienst van Google waarbij je jouw bedrijfsgegevens kunt beheren en je bedrijf zichtbaar maakt in de zoekmachine van Google; een zogenaamde bedrijfsvermelding. Deze vermelding verschijnt bij lokale zoekopdrachten of zoekopdrachten gericht op jouw bedrijfsnaam.

Zoek je zelf wel eens naar een bedrijf in Google? Dan is het je misschien wel eens opgevallen dat een bedrijf vaak aan de rechterkant wordt getoond. Meestal staat hier een foto bij, inclusief de adresgegevens en openingstijden. Dat is dus Google Mijn Bedrijf.

Waarom is dit belangrijk?

Google voegt automatisch vermeldingen en gegevens van bedrijven toe uit verschillende databases. Dus ook van jouw bedrijf. Het zou dus zomaar kunnen dat er al een bedrijfsvermelding van jouw bedrijf online staat. Wanneer je niks met Google Mijn Bedrijf doet kan dit, zonder dat je het in de gaten hebt, zorgen voor een negatieve ervaring bij (potentiële) klanten.

Klanten zouden bijvoorbeeld negatieve reviews kunnen achterlaten waar je niet op kunt reageren, of je oude adres staat vermeld, waardoor klanten op de verkeerde locatie uitkomen. Mensen vertrouwen er namelijk blindelings op dat deze gegevens kloppen en actueel zijn. Met Google Mijn Bedrijf kun je dit voorkomen en gegevens van jouw bedrijf up-to-date houden.

Voordelen ‘Google Mijn Bedrijf’

  • Lokaal beter vindbaar
  • Makkelijker te vinden in Google Maps
  • Bedrijfsinformatie en routebeschrijving zichtbaar in Google & Google Maps
  • Toevoegen van openingstijden
  • Mogelijkheid om te reageren op reviews
  • Bekijken van klantstatistieken
  • Virtuele rondleiding(en) toevoegen
  • Het is gratis

Lokaal beter vindbaar

Google Mijn Bedrijf draagt ook bij aan je vindbaarheid in Google. Dit geldt voornamelijk voor de lokale zoekresultaten. Beter gevonden worden in de lokale zoekresultaten van Google zal meer verkeer naar je website opleveren en voor meer potentiële klanten zorgen.

Steeds meer mensen zoeken namelijk ‘lokaal’. Dat wil zeggen dat ze een plaatsnaam toevoegen aan hun zoekopdracht, zoals ‘autobedrijf Utrecht’. Daarom is het belangrijk om aandacht te besteden aan jouw lokale vindbaarheid. Zo blijf je je concurrenten steeds een stap voor!

Als je een Google- of Gmail-account hebt, kun je gelijk beginnen op www.google.nl/business.

 

Reageer op dit artikel