nieuws

Elektrische voertuigen moeten geluid maken

Aanschaf

Het is gedaan met de stilte: nieuwe elektrische voertuigen moeten vanaf juli 2019 voorzien zijn van een akoestisch waarschuwingssysteem. Dit moet voorkomen dat deze voertuigen niet gehoord worden – iets dat nu soms nog leidt tot gevaarlijke situaties.

Elektrische voertuigen moeten geluid maken
Beeld: Automotive IQ

“Ik hoorde je helemaal niet aan komen rijden!”. Tja, het is heel fijn dat elektrische voertuigen zo lekker stil zijn, maar het heeft ook een keerzijde… Uit onderzoek van het Amerikaanse Department of Transportation blijkt namelijk dat elektrische voertuigen 37 procent vaker zijn betrokken bij ongevallen met voetgangers dan hun conventionele tegenhangers.

Dat moet anders…

Om dit grote aantal ongevallen terug te brengen, is vanaf 1 juli 2019 het nieuwe waarschuwingssysteem Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS) verplicht bij alle nieuw toegelaten auto’s met een elektromotor. Wereldwijd hebben bonden voor blinden en slechtzienden hierom gevraagd. Het is vanaf dan gedaan met de stilte. Een jaar later geldt deze verplichting voor álle elektrische plug-in hybrides en brandstofcelauto’s. Dus ook commerciële voertuigen met meer dan vier wielen, zoals vrachtauto’s en bussen.

‘Nep geluid’ tot 20 kilometer per uur

De EU-verordening bepaalt dat het geluid straks tot een snelheid van 20 kilometer per uur moet worden uitgezonden. Rijd je harder, dan maken de banden genoeg geluid om het voertuig aan te kunnen horen komen. Het geluid moet lijken op een verbrandingsmotor en moet ook door ouderen goed waarneembaar zijn. Het volume moet minimaal 56 dB bedragen en niet meer dan 75 dB bij 20 km/u. Achteruitrijgeluiden zijn ook verplicht, standgeluid is optioneel. Een ‘pause switch’ – een schakelaar om bijvoorbeeld ‘s nachts toch onhoorbaar door een woonwijk te kunnen rijden – is toegestaan.

Reageer op dit artikel