nieuws

Wat kan een licht elektrisch vrachtvoertuig voor jou betekenen?

Aanschaf

Zijn lichte elektrische vrachtvoertuigen een alternatief voor de ‘gewone’ bestelauto? Die vraag hield onderzoeker Susanne Balm de afgelopen twee jaar bezig. Het antwoord is: ja. Voor 10 tot 15 procent van de bestelautoritten in de stad is het een efficiënt alternatief.

Wat kan een licht elektrisch vrachtvoertuig voor jou betekenen?

Toch zijn bedrijven nog heel voorzichtig waar het gaat om zogeheten LEVV, zoals de lichte elektrische vrachtvoertuigen afgekort worden genoemd. “Dat is heel normaal bij dit soort nog jonge innovaties”, constateert Balm, projectleider van het Onderzoeksprogramma Urban Technology aan de Hogeschool van Amsterdam. “Wat we echter hebben gezien in de afgelopen periode is dat juist vanuit grote partijen als Wehkamp en Coolblue de vraag bij logistiek dienstverleners wordt neergelegd dat zij ook over willen stappen op LEVV. Met vooral ook in hun achterhoofd het besef dat zij op een andere manier de stedelijke klant moeten bedienen.”

Meer LEVV op straat

Ze ziet dan ook meer LEVV in het straatbeeld verschijnen. “Het wordt steeds meer gewoon gevonden terwijl mensen op straat in het begin er nog van opkeken.” De lichte elektrische vrachtvoertuigen blijken voor 10 tot 15 procent van de bestelautoritten in de stad een efficiënt alternatief. In steden als Amsterdam en Rotterdam zou het gaan om 3.000 tot 4.000 LEVV, vooral fiets- en bromfietsachtige types.

Als de groei van de LEVV doorzet, dan is er ook meer ruimte om standaarden te ontwikkelen

Veel verschillende versies

Kunnen we als ondernemer een LEVV aanschaffen? “Wat we nu zien is dat er veel verschillende versies worden ontwikkeld voor uiteenlopende segmenten. Daarom duurt het ook vaak enige tijd voordat een ondernemer het door hem gewenste voertuig krijgt. Wat we nu merken, is dat veel partijen die specifieke eisen van gebruikers in hun voertuigen verwerken. Als de groei van de LEVV doorzet dan is er ook meer ruimte om standaarden te ontwikkelen. Goed voorbeeld zijn de kansen binnen de post- en pakketbezorging, waarvoor PostNL bijvoorbeeld in één keer veel verschillende LEVV heeft aangeschaft om mee te experimenteren.”

Vervolgonderzoek

Balm doet nu vervolgonderzoek naar LEVV. “We zijn bezig met het voorbereiden van een nieuw project en daarvoor is ook al de aanvraag voor ingediend. In dit onderzoek willen we ons dus specifiek richten op service-, installatie- en onderhoudsbedrijven. Begin volgend jaar willen we hiermee starten.”

Veiligheid moet voorop staan

De stint (ook een LEVV) is intussen verboden. Wat voor invloed heeft dit? “Het ongeluk in Oss heeft geen gevolgen gehad voor de inhoud van de inhoud van het nieuwe onderzoek. Tijdens het vorige onderzoek zijn we overigens geen technische mankementen tegengekomen met de stint. Ook hebben we nooit hierover iets vernomen van de partners die wel geraakt zijn door het verbod. Het wordt des te meer duidelijk dat deze vrachtvoertuigen een schoon, goedkoop en flexibel alternatief zijn voor busjes. Maar uiteraard moet de veiligheid voorop staan. We wachten het verdere onderzoek van de inspectie naar het voertuig af voordat we verder conclusies trekken.”

Ben je een logistiek dienstverlener? Lees dan ook het artikel van Bas Dijkhuizen op de website van vakblad Logistiek.

Reageer op dit artikel