nieuws

Regelgeving remt overstap naar elektrische bedrijfswagen

Aanschaf

Schone, emissievrije bestelwagens zijn deze week veel in het nieuws geweest, want er werd druk onderhandeld over hoeveel procent minder CO2 bedrijfswagen moeten uitstoten in de toekomst. Eén ding is in elk geval duidelijk: die schonere bedrijfswagen moet er gaan komen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want de huidige regelgeving belemmert de overstap naar elektrische bedrijfswagens.

Regelgeving remt overstap naar elektrische bedrijfswagen

Dertig procent minder CO2 uitstoot

De milieuministers van de EU-landen hebben deze week uitgebreid onderhandeld over vermindering van CO2-uitstoot. Het Europees Parlement had eerder al gezegd te willen dat lichte bestelwagens en auto’s in 2030 40 procent minder CO2 mogen uitstoten dan in 2021 (het meetjaar). De Europese Commissie had een vermindering van 30 procent voorgesteld. Uiteindelijk is er gekomen tot een compromis: In 2030 moeten nieuwe bestelwagens 30 procent minder CO2 uitstoten dan in 2021, voor auto’s geldt een vermindering van 35 procent.

Elektrisch rijden lijkt onvermijdelijk

De bedrijfswagens moeten dus een behoorlijk stuk schoner worden en de overstap naar een elektrische bus lijkt dan ook onvermijdelijk. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want de huidige regelgeving gooit behoorlijk wat roet in het eten.

Zware accu’s trekken gewicht van bedrijfswagen over grens

De accu’s hebben zo’n groot gewicht (hoe groter het rijbereik, hoe zwaarder de accu), dat elektrisch aangedreven bedrijfswagens een stuk zwaarder zijn dan vergelijkbare bedrijfswagens die op fossiele brandstof rijden. In de huidige wet is vastgesteld dat voor bedrijfswagens zwaarder dan 3.5 ton, een C-rijbewijs (goederen vervoer) of D-rijbewijs (personenvervoer) is vereist. En een andere optie zou zijn om het laadvermogen van de wagen zodanig te verminderen dat het onder de grens van 3.5 ton blijft. Maar hoe dan ook, zorgt het rijden van een elektrische bedrijfswagen op deze manier voor een concurrentienadeel, want je hebt óf een duur rijbewijs nodig, óf je kunt minder goederen vervoeren. Het is dus op dit moment zeer nadelig om te investeren in het milieu en over te stappen naar een uitstoot vrije bedrijfswagen.

Totaalgewicht verhogen naar 4250 kg

Om de verkoop van elektrische bestelwagens te stimuleren, heeft Nederland in juli vorig jaar toestemming gekregen om het maximale totaalgewicht van volledig elektrisch aangedreven bedrijfswagen te verhogen naar 4250 kilogram. Een mooi initiatief, omdat hiermee de concurrentienadelen teniet worden geniet. Echter, zijn er twee problemen: Ten eerste bleek deze week dat deze vrijstelling nog even op zich laat wachten: pas in maart 2019 gaat dit in.

Personenvervoer valt niet onder vrijstelling

Ten tweede geldt deze vrijstelling alléén voor goederenvervoer: bedrijfswagens die worden gebruikt voor personenvervoer worden niet vrijgesteld. Chauffeurs hebben dus nog steeds een busrijbewijs (D) nodig om de zwaardere elektrische wagens te mogen besturen. RAI Vereniging en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) lieten al weten hiervan te balen: “Dit besluit staat haaks op het gezamenlijk streven om zowel de klimaat- als luchtvervuilingsproblemen terug te dringen”, zegt voorzitter Steven van Eijck van de RAI Vereniging. De brancheorganisaties roepen minister van Infrastructuur Cora van Nieuwenhuizen op de kwestie aan te kaarten in Brussel.

Reageer op dit artikel