nieuws

Voorspelt lichttechnologie straks de weg?

Aanschaf

Lichttechnologie aan boord van je auto die verkeersborden leest en de koplampsterkte vervolgens aanpast aan de weg vóór je, zelfs na een bocht… Say what? Dat is prettig rijden in het donker! Ford maakt het mogelijk op auto’s en in de toekomst kunnen we dit ook op de bedrijfswagens verwachten.

Voorspelt lichttechnologie straks de weg?

De Ford Focus zal als eerste uitgerust worden met de speciale technologie die het rijden op een onbekende weg in het donker makkelijker maakt. Lichten lezen daarbij de verkeersborden om vervolgens koplampsterkte aan te passen. Zodanig, dat ze de weg voor de auto beter zichtbaar maken. Dat kan bijvoorbeeld door het lichtbeeld te verbreden bij het naderen van een rotonde, zodat je voetgangers en fietsers op stoep en fietspad beter ziet.

Het syteem kijkt met je mee

In plaats van afhankelijk te zijn van GPS-kaarten, geeft dit nieuwe systeem waarschuwingen op basis van de verkeerssituatie vóór de auto. Camera- en verlichtingstechnologie worden samengevoegd, waardoor het nieuwe systeem ook wegmarkeringen kan volgen. Nog voordat je aan het stuur draait, schijnen de koplampen al de bocht in. “In Europa verandert elk jaar 15 procent van de wegen. Hoe nuttig GPS ook is: verkeersborden en wegmarkering leveren de meest actuele verkeersinformatie op” zegt Michael Koherr van Ford Europa.

Zo werkt het!

 

Blijf in je rijstrook

Een camera aan de voorkant van de Ford – gemonteerd achter de voorruit, onder de achteruitkijkspiel – helpt je nu al om de auto in het midden van de rijstrook te houden, een comfortabele en veilige afstand tot voorliggers te bewaren en waarschuwt je wanneer je aan de verkeerde kant van de weg dreigt op te rijden. Met de nieuwe technologie kan de camera verkeersborden en wegmarkeringen tot 65 meter vooruit lezen. Daardoor kan de dynamische bochtfunctie van je koplampen veel eerder worden ingeschakeld dan op basis van alleen stuurbewegingen.

Risico op fataal ongeluk ’s nachts drie keer zo hoog
Volgens deskundigen is het risico op een fataal ongeluk ’s nachts drie keer zo hoog. In de EU was er tussen 2006 en 2015 een enorme toename in dodelijke fietsongelukken vergeleken met andere weggebruikers. Eén op de vier van die ongelukken gebeurde op kruisingen. Ook zijn er steeds meer rotondes: het totaal aantal in negentien Europese landen is alleen al tussen 2016 en 2017 met zestien procent gestegen.

Niet meer verblinden

Eén van de andere functies van het systeem, is voorkomen dat je anderen verblindt op de weg. Daardoor hoef je je verlichting niet meer handmatig te dimmen. Lichtstralen die andere weggebruikers anders in de ogen zouden schijnen, worden nu automatisch geblokkeerd.

De grote vraag: komt lichttechnologie ook op bestelauto’s?

De grote vraag is natuurlijk of we deze lichttechnologie ook op de bedrijfswagen van Ford mogen verwachten. Sebastiaan van de Pol, PR Manager Ford Nederland, geeft antwoord: “Ga er maar van uit dat al dit soort technologieën ook hun weg naar onze bedrijfswagens vinden. Eerder zagen we al dat diverse rij-assistentietechnologieën, die als eerste op onze personenwagens werden geïntroduceerd, later ook in onze bedrijfswagens terug. Zoals: lane keeping assist, blind spot information system, cross traffic alert, active city stop met pedestrian detection en adaptive cruise control.” Een ‘ja’ op onze vraag, dus. Maar wanneer de lichttechnologie precies op bestalauto’s komt, is nog even afwachten.

Reageer op dit artikel