nieuws

Nieuwe Sprinter: boordevol telematicasnufjes

Aanschaf

Mercedes-Benz biedt met de nieuwe Sprinter nieuwe mogelijkheden voor vloot- en voertuigmanagement. Dat maakt de bestelauto een stuk efficiënter inzetbaar, maar het helpt ook om de vlootadministratie een stuk eenvoudiger op orde te krijgen.

Nieuwe Sprinter: boordevol telematicasnufjes

In vergelijking met het vorige model zijn er van de nieuwe Sprinter meer – maar liefst 1.700 – verschillende versies. De auto is er als gesloten bestelwagen, als Tourer (tot 20 inzittenden), chassiscabine (enkele of dubbele cabine) en tractor head met de keuze uit diverse lengtes, gewichtsklassen en laadhoogtes.

Voor het eerst is de Sprinter naast achterwiel- en vierwielaandrijving ook met voorwielaandrijving leverbaar. In vergelijking tot de achterwielaangedreven varianten van de Sprinter mogen de voorwielaandrijvers 50 kilogram meer aan lading meenemen, hebben ze een 80 millimeter lagere til- en instapdrempel en een 80 millimeter hogere laadopening achter. Het model is er in drie gewichtsklassen tussen 3,0 en 4,1 ton.

Deze en komende week rijden bijna 400 journalisten uit dertig landen testritten in Amsterdam, Rotterdam en Leiden met de nieuwe bestelwagen van Mercedes-Benz.

Vol met moderne telematica

Veel nadruk legt de autofabrikant op de geavanceerde connectiviteitssystemen, die vooral gemakkelijk te bedienen moeten zijn. Daarom heeft de nieuwe Sprinter het MBUX-multimediasysteem uit de nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse meegekregen. Dat systeem heeft een 7 of 10,25 inch helder scherm en is te bedienen via knoppen op het stuurwiel, het touchscreen zelf of gesproken commando’s. Die laatste vorm van interactie is te activeren met bepaalde trefwoorden en herkent spreektaal. Als de bestuurder bijvoorbeeld zegt: ‘De tank is leeg’, dan laat het systeem zien waar de dichtstbijzijnde benzinestations zijn.

Afhankelijk van met welke services de Sprinter is uitgerust, laat het life traffic navigatiesysteem informatie zien over de lokale brandstofprijzen en het weer. Nieuw is de integratie van kunstmatige intelligentie. Die leert de gebruiker kennen door te kijken naar zijn of haar gedragingen en kan voorstellen doen op het gebied van ritbestemmingen, contacten en radiozenders. Daarbij werkt de navigatie met een volledig nieuw adressysteem dat ‘what3words’ heet. Mercedes-Benz is de eerste autofabrikant die het gebruikt. ‘What3words’ wijst drie woorden toe aan iedere locatie op aarde. Hiermee kan eenvoudiger en preciezer worden genavigeerd. Dit geldt bijvoorbeeld ook op een groot terrein met diverse laaddocks.

Direct reageren op onveilige situaties

Nieuw op de Sprinter is ook het zogenaamde Distronic systeem. De bestuurder kan simpelweg een snelheid instellen van 20 km/u of hoger en dan houdt het systeem automatisch een veilige afstand tot een voorganger. Het werkt met een radarsensor die in de voorbumper is verborgen. Die zorgt ervoor dat het systeem remacties en rijbaanwisselingen van andere weggebruikers kan herkennen, waarop het dan meteen reageert. Als de afstand tot een voorligger bijvoorbeeld terugloopt, remt de bestelbus zelf, met tot wel vijftig procent van de maximale stopkracht van de Sprinter. Als het nodig is brengt het systeem de auto zelfs helemaal tot stilstand. Als de Sprinter vervolgens na minder dan drie seconden weer kan wegrijden, doet de bestelwagen dat uit zichzelf. Moet de auto langer dan drie seconden stilstaan, dan is het aan de bestuurder om kort het gaspedaal in te drukken of met een knop op het stuur Distronic weer te activeren. Als het systeem ziet, dat er meer remkracht nodig is dan vijftig procent van het maximum, dan alarmeert het de chauffeur met visuele en audiosignalen. Dreigt er een ongeluk, dan grijpt de actieve remassistent in.

Sterke diesel en elektrisch rijden

De nieuwste generatie Sprinter is volgens Mercedes-Benz de sterkste diesel in zijn klasse en ook als enige bestelwagen in zijn segment leverbaar met een zescilindermotor. Deze 3,0-liter turbodiesel levert 140 kW/190 pk en 440 Nm koppel. Daaronder staat een 2,1 liter viercilinder diesel in drie vermogensvarianten: 84 kW/114 pk, 105 kW/143 pk en 120 kW/163 pk.

Volgend jaar introduceert Mercedes-Benz Vans de eSprinter. Deze volgt op de eVito, die sinds november 2017 in Duitsland te bestellen is. De eSprinter komt op de markt als bestelwagen met verhoogd dak. Hij is 5.932 millimeter lang, heeft een wielbasis van 3.924 millimeter, een toelaatbaar gewicht van 3.500 kilogram en een laadcapaciteit van 10,5 kubieke meter. Zijn batterij – die binnen acht uur weer is opgeladen – heeft een capaciteit van 55 kWh, waarmee de eSprinter een actieradius van zo’n 150 kilometer haalt.
De nieuwe, derde-generatie Mercedes-Benz Sprinter is inmiddels te bestellen en staat vanaf 8 juni bij de Mercedes-Benz Van ProCenters. Prijzen van de nieuwe Sprinter beginnen bij 20.990 euro.

Reageer op dit artikel