nieuws

Daimler Trucks focust met E-Mobility Group op elektrische bedrijfswagens

Aanschaf

Daimler Trucks presenteerde op 6 juni 2018 tijdens de Daimler Trucks Capital Market & Technology Days in Amerika een nieuw bedrijfsonderdeel: de E-Mobility Group (EMG). Die groep deelt alle interne kennis over elektrische aandrijflijnen met elkaar, om zo de elektrische voertuigen in hun hele productgamma te verbeteren.

Daimler Trucks focust met E-Mobility Group op elektrische bedrijfswagens
De nieuwe e-trucks van Daimler voor de Amerikaanse markt: de elektronisch aangedreven Freightliner eCascadia en Freightliner eM2

Via een livestream konden we aan de andere kant van de wereld de presentatie volgen waarin het moederbedrijf van onder andere Mercedes-Benz en FUSO een toelichting gaf op het hoe en waarom van deze E-Mobility Group. Wij keken voor je mee en zagen onder andere ook nieuwe elektrische bedrijfswagens voorbijkomen! 

 

De specialisten bij elkaar gezet 

Het is niet voor niets dat de E-Mobility Group binnen Daimler is opricht. “We leven in een nieuwe wereld. Snelheid, lean, toewijding en focus zijn de sleutel tot succes. Daarom hebben wij de mensen die binnen Daimler gespecialiseerd zijn in e-mobility nu bij elkaar gezet. En een paar externe specialisten aangetrokken. Wereldwijd werken zij nu samen aan projecten. Daardoor hoeft niet overal het wiel opnieuw uitgevonden te worden en kunnen we meer van elkaar kunnen leren”, zegt Martin Daum, lid van de Management Board van Daimler AG Trucks & Buses.  

 

E-mobility ambitie

Daimler heeft een duidelijke visie als het gaat om elektromobiliteit: “wij willen daarin vooroplopen en de verantwoordelijkheid nemen voor onze producten voor de lange termijn, of dat nou gaat over tijd of over kilometers. Want onze ambitie is: de nummer één zijn in e-mobility. Zowel voor wat betreft de total cost of ownership (het totaalbedrag aan kosten voor het bezit van het voertuig over de hele periode van gebruik) als de CO2-doelstellingen die er zijn.” 

 

Hoe te realiseren?  

“We onderzoeken samen met onze klanten en leveranciers wat er moet veranderen om e-mobility succesvol te laten zijn. Het gaat erom dat wij niet alleen elektrische voertuigen leveren, maar ook met alle andere bijkomende zaken kunnen helpen. Zoals de laadinfrastructuur. Door de ervaringen die we elke dag opnieuw opdoen met onze elektrische voertuigen, verbeteren wij continu onze producten en diensten”, vertelt Baum. 

 

Wat kunnen we verwachten?  

Er staan al meerdere e-producten klaar om geïntroduceerd te worden voor de korte termijn (2019-2020). In Noord-Amerika gaan de iconische gele schoolbussen in ieder geval over op een elektrische aandrijving en zijn er ook al twee e-trucks gepresenteerd. Alle opgedane kennis wordt samengevoegd en vertaald naar nieuwe producten. En dat maakt dat we verder in de toekomst ook meer elektrische bedrijfswagens vanuit het Daimler concern kunnen verwachten. Roger Nielsen, President en CEO Daimler Trucks Noord-Amerika: “Bij Daimler houden wij van uitdagingen. We willen onze klanten een totaaloplossing bieden die hen écht helpt in hun bedrijfsvoering. Een nieuw e-mobility tijdperk is aangebroken. We hebben nog veel te leren, maar we zijn op de goede weg.”  

 

E-mobility is niet nieuw voor Daimler…09-2010 lancering prototype FUSO eCanter
2014-2017 praktijktesten met de FUSO eCanter
07-2016 concept Mercedes-Benz eActros
09-2016 voorvertoning Mercedes-Benz eActros & FUSO eCanter
07-2017 start productie FUSO eCanter
09-2017 marktlancering FUSO eCanter
10-2017 nieuw merk E-FUSO en introductie zwaartransport e-truck Vison One
11-2017 eerste elektrische Amerikaanse schoolbus, Thomas Built Buses Jouley
02-2018 Mercedes-Benz eActros innovation fleet model
03-2018 introductie Mercedes-Benz elektrische Citaro bus

 

Bron: livestream Daimler Trucks Capital Market & Technology Days 

 

Reageer op dit artikel