artikel

Overgang naar elektrisch niet pijnloos

Aanschaf

Vanaf 2025 gaan veel steden in Nederland op slot voor dieselvoertuigen. De helft van de bedrijven in de service-, bouw- en installatiesector denkt binnen nu en vijf jaar een of meer elektrische bestelauto’s aan te schaffen. Maar, de overstap naar elektrisch rijden doe je niet zomaar. Want hoe pak je het aan met bijvoorbeeld materiaal en voorraad in je laadruimte?

Overgang naar elektrisch niet pijnloos

De actieradius van elektrische bestelauto’s is nu al voor vijfentachtig procent van de ritten van service-, bouw- en installatiebedrijven geen probleem. Bovendien komen er in steden steeds meer publieke laadpalen, snellaadstations en laadvoorzieningen bij bouwplaatsen.

Laadvermogen een probleem

Het laadvermogen is wel een uitdaging als we de overstap maken op elektrisch. Dit is bij elektrische bestelauto’s namelijk beperkt tot 700 kilo en tot 1.000 kilo inclusief de passagiers. Uit studies van de CBS, TNO, CE Delft en de Topsector Logistiek blijkt dat we gemiddeld 360 tot 400 kilo aan boord van onze bestelauto’s hebben. Maar ja, zo’n gemiddelde zegt weinig. Want wat als je meer mee moet nemen? Dan wordt het rijden van laadpunt naar laadpunt. Niet bepaald efficiënt…

Haal dat overbodige materiaal eruit!

Denk na over de voorraad en inrichting

Je zult dus na moeten denken over de voorraad in en de inrichting van je bestelauto; less is more. Veel voorraad is zogenoemde ‘dode voorraad’, meestal achter gebleven na vorige klussen. Haal dat materiaal eruit! We zien nu al dat voertuigen steeds meer slimme software aan boord krijgen. De ontwikkelingen zijn in gang gezet om bestelauto’s in de toekomst uit te rusten met een automatisch voorraadbeheer. Je weet dan precies, real time, wat er achterin je bus ligt en wat je nodig hebt. Sterker nog, mogelijk ligt het al voor je klaar als je weer terug komt op de zaak. Dit is natuurlijk in het bijzonder handig voor servicemonteurs.

Minder ruimte voor zwaargewichten

Bij het bepalen van de vaste voorraad in de bestelauto moet niet alleen rekening worden gehouden met de servicegraad en de voorraadwaarde, maar ook met het gewicht van de voorraad aan boord. Er is minder ruimte voor zwaargewichten. Als er meerdere bestelauto’s met voorraad in een stad rondrijden, beschouw dan die voertuigen als een virtuele stadsvoorraad. Of, leg voorraad aan de rand van de stad neer (bij logistieke specialisten of de groothandel) en lever de benodigde onderdelen just-in-time bij de monteur.

Met de vrachtfiets naar een klus?

Misschien is de dan bestelauto helemaal niet meer nodig of kan de monteur met een vrachtfiets naar de klus. Hier liggen kansen voor innovatieve verdienmodellen. Denk ook aan kleinere verpakkingseenheden en lichtere verpakkingsmaterialen. Tenslotte moet de inrichting van de bestelauto lichtgewicht worden ontworpen. Elke kilo telt.

Overgang naar elektrisch niet pijnloos

Niet voor alle ondernemers zal de overgang van de diesel bestelauto naar de elektrisch bestelauto pijnloos gaan. Het vraag om behoorlijke aanpassingen in de planning, meer werkvoorbereiding, voorraadbeheer en van de monteur die uiteindelijk het werk moet doen. Maar als je niets doet, dan kom je straks niet meer bij je klanten… Dat is toch ook geen plezierig vooruitzicht?

De transitie is een goed moment om nog eens fundamenteel na te denken over het transportnetwerk en de eigen bedrijfsvoering. Een-op-een vervangen is geen goed idee: kan het ook anders? En, kan het met minder voertuigen? In elk geval geldt: travel light!

Eerste publicatie door Walther Ploos van Amstel, Lector Citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam (via Logistiek.nl)

Reageer op dit artikel