artikel

Je bedrijfswagen contant aftikken kan straks misschien niet meer

Aanschaf

Als je een bestelauto of pick-up koopt, kan je ervoor kiezen die contant te betalen -als je het hebt liggen, natuurlijk. Nou wil de Tweede Kamer het contante betalingsverkeer beperken tot vijfhonderd euro. Wat betekent dat voor de aanschaf van bedrijfswagens?

Je bedrijfswagen contant aftikken kan straks misschien niet meer

Tweede Kamerlid Foort van Oosten (VVD) heeft een wetsvoorstel ingediend bij het Ministerie van Justitie. Het voorstel moet het straks onmogelijk maken om nog contante betalingen van meer dan vijfhonderd euro te doen. Een meerderheid van de Kamer ondersteunt dit idee en daarmee zou de wet dus aangepast kunnen worden. Dat zou betekenen dat je in de toekomst op een andere, digitale manier het geld over moet maken naar de leverancier van jouw bedrijfswagen.

Steeds minder contante betalingen

We betalen als Nederlanders steeds minder met contant geld. In de Eurozone lopen Nederlandse consumenten voorop als het gaat om niet-contante betalingen. Alleen in Noorwegen (11%), Zweden (12%) en Denemarken (23%) werd in 2016 nog minder vaak contant betaald dan in Nederland (45% in 2016). Zowel het aantal, als de waarde van contante betalingen in Nederland neemt af; we pinnen steeds vaker en betalen dan ook vaker hogere bedragen.

Effectieve manier om criminelen dwars te zitten?

Als het aan de VVD ligt, moet het dus in de toekomst niet meer mogelijk zijn om aankopen boven de vijfhonderd euro contant af te rekenen. Door alleen nog maar pinbetalingen voor grote aankopen toe te staan, wordt het moeilijk om geld wit te wassen, aldus van Oosten. Het zou daarmee een effectieve manier zijn om criminelen dwars te zitten, omdat die vaak over grote hoeveelheden contant geld beschikken.

Concurrentienadeel en handel mislopen

Brancheorganisatie Trucks & Trailers Nederland (T&TN) hoorde van de plannen en bezocht de Tweede Kamer. T&TN wil namelijk voorkomen dat handelaren in gebruikte trucks en trailers door mogelijke invoer van deze nieuwe wet een concurrentienadeel krijgen en handel mislopen. Er wordt daar namelijk nog altijd veel met contant geld betaald, omdat dat in andere landen juist weer heel gebruikelijk is. “Het is onwenselijk en schadelijk om de maatregel toe te passen in de truckbranche, of bij andere voertuigen die verkocht worden zoals machines of bestelauto’s”, zegt T&TN.

T&TN wil dat de mogelijkheid wel blijft bestaan voor trucks, trailers en bestelauto’s. Binnenkort gaat het bestuur daarom weer in gesprek met het Ministerie van Justitie.

Reageer op dit artikel