artikel

De financiële voordelen van elektrisch rijden

Aanschaf

Een elektrische bedrijfswagen is niet alleen beter voor het milieu dan zijn benzine- of dieselvariant, maar is in veel gevallen ook nog eens beter voor je portemonnee. Er zitten namelijk aardig wat financiële voordelen aan zo’n emissievrije versie. Wij zetten ze voor je op een rij!

De financiële voordelen van elektrisch rijden

Toegegeven, op dit moment is het nog wel zo dat de aanschafprijs van elektrische bedrijfswagens hoger ligt dan die van benzine of dieselvarianten. Om een elektrische bedrijfswagen te kunnen kopen, moet je net wat dieper in de buidel tasten. Maar een positieve side note: de aanschafprijzen dalen nu wel in een razend tempo, doordat de accutechnologie zich snel ontwikkelt.

Financiële voordelen

Daarbij komt dat een elektrische bedrijfswagen zichzelf terugverdiend; er kleven namelijk allerlei financiële voordelen aan. Met oog op milieunormen wil de overheid de verkoop van elektrische voertuigen natuurlijk zoveel mogelijk stimuleren. Daarom maken ze het graag een stuk aantrekkelijker.

Milieu Investeringsaftrek (MIA)

Met de aanschaf van een elektrische bedrijfswagen kom je in aanmerking voor de milieu investeringsaftrek (MIA). Dat is een belastingvoordeel dat geldt voor bedrijven die willen investeren in milieuvriendelijke middelen of voertuigen. Met de MIA krijg je een investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het geïnvesteerde bedrag. Dat komt bovenop de gebruikelijke investeringsaftrek. Bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) kun je precies zien waar je aan moet voldoen om hiervoor in aanmerking te komen.

Geen BPM

Bij de aanschaf van een bedrijfswagen moet je normaal gesproken BPM betalen. De hoogte van het BPM-tarief wordt bepaald door de CO2-uitstoot in gram per kilometer. Bij een elektrische bedrijfswagen is je CO2-uitstoot nul. En dus betaal je (vooralsnog, want de plannen kunnen natuurlijk altijd weer wijzigen) nul BPM.

Geen motorrijtuigenbelasting

Hetzelfde geldt voor de motorrijtuigenbelasting: dit tarief wordt ook (mede) bepaald door je CO2-uitstoot en het soort brandstof dat je auto verbruikt. Volledig elektrische bedrijfswagens zijn vrijgesteld van de motorrijtuigenbelasting. Dit blijft in elk geval zo tot eind 2020 om elektrisch rijden te stimuleren. Heb je niet een volledig elektrische maar een semi-elektrische (PHEV) wagen? Dan betaal je vooralsnog half tarief voor je wegenbelasting.

Minder bijtelling

Rijd jij in een leasewagen van de zaak? Grote kans dat je dan te maken krijgt met bijtelling (tenzij je minder dan vijfhonderd kilometer privé rijdt en je een sluitende rittenregistratie bijhoudt). Als je een volledig elektrische bedrijfsauto rijdt, dan hoef je maar vier procent bijtelling te betalen. Een stuk minder dan het normale tarief van 22 procent.

Let wel op: per 1 januari 2019 gaan de regels met betrekking tot bijtelling en elektrische auto’s veranderen. Vanaf dan heeft de cataloguswaarde van je bedrijfswagen namelijk invloed op het bijtellingspercentage. Het verlaagde percentage van vier procent geldt dan alleen nog tot 50.000 euro van catalogusprijs. Voor bedragen daarboven geldt het normale tarief. Als je vanaf 1 januari dus een elektrische bedrijfswagen van meer dan 50.000 aanschaft, krijg je te maken met een gecombineerd bijtellingspercentage.

Subsidies

Niet alleen de overheid, maar ook de verschillende gemeenten willen de aanschaf en het gebruik van duurzame en emissievrije voertuigen stimuleren. Daarom bieden veel gemeenten allerlei subsidies aan voor de aanschaf van elektrische bedrijfswagens én randzaken. Zo kun je in bijna alle Nederlandse gemeenten wel een aanvraag doen voor een (gratis) laadpaal in een openbare ruimte. Daarnaast biedt bijvoorbeeld de Gemeente Rotterdam een subsidie aan voor de aanschaf van een elektrische bestelwagen door plaatselijke ondernemers die regelmatig door de milieuzone moeten rijden.

Minder onderhouds- en energiekosten

Een elektromotor heeft veel minder onderhoud nodig dan diesel- of benzinemotoren. Dit komt onder andere doordat een elektromotor veel minder bewegende onderdelen bevat, waardoor hij minder hard slijt. Daarnaast hoef je bijvoorbeeld ook geen bougies of oliefilters te vervangen.

Ook in de energiekosten is een elektrische bedrijfswagen stukken voordeliger: het opladen van je bestelauto kost minder dan ‘even’ de tank van je wagen volgooien bij een tankstation. De kosten van benzine of diesel liggen namelijk veel hoger dan die van stroom (kWh).

Reageer op dit artikel