artikel

Afleveren in de binnenstad is bijna niet meer te doen

Aanschaf

Met het groeiende aantal bestelwagens dat dagelijks in het centrum moet zijn, dreigen de Nederlandse binnensteden verstopt te raken. Daar wil City Hub een oplossing voor vinden.

Afleveren in de binnenstad is bijna niet meer te doen

De oplossing voor de drukte in de steden ligt volgens de specialisten van Urban Mobility Systems (UMS) in het bouwen van magazijnen aan de rand van de stad en door inzet van de Zolution: een nieuw elektrisch voertuig. City Hub en UMS lanceren de Zolution op de technologische beurs CES Unveiled Amsterdam 2018. Prins Constantijn van Oranje onthulde het eerste voertuig op het Beursplein.

Pakketten, rolcontainers en pallets

“Het laadvermogen van de Zolution is veel groter dan wat de bestaande elektrische stadsvoertuigen bieden,” zegt Gerard Gerritsen van City Hub. “Zo kunnen we voortaan niet alleen pakketten, maar juist ook rolcontainers en zelfs pallets vervoeren. Omdat de Zolution geen chassis kent, is de laadvloer laag en is het laden van containers en pallets eenvoudig.”

Eén keer laden = 150 kilometer rijden

De Zolution heeft een laadruimte van 16 m3 en een laadvermogen van meer dan duizend kilogram. De bestuurder hoeft alleen een B-rijbewijs te hebben. De actieradius van het nieuwe stadse transportvoertuig is ook groter. Lars Kool van Urban Mobility Systems: “Veel elektrisch vervoer is nog op basis van de accutechniek van een aantal generaties terug. Je merkt dat de technologie een flinke sprong vooruit heeft gemaakt; met één keer laden kom je nu al zo’n 150 kilometer ver.”

Niet te doen, de binnenstad

Met de komst van het nieuwe transportmiddel wil Gerritsen nog meer transporteurs enthousiast maken voor de magazijnen aan de rand van de stad. “Het is voor logistieke dienstverleners bijna niet meer te doen om in Nederlandse binnensteden goederen af te leveren. Afgezien van de irritatie die de vele vrachtwagens en bestelwagens bij de lokale bewoners opleveren, zorgt de verkeerscongestie ook voor een aanzienlijke milieubelasting. Voor de chauffeurs zijn de strakke planningen bijna niet meer haalbaar, zeker als alles vaker stilstaat.”

Hub aan de stadsrand

City Hub wil al het transport in een hub aan de stadrand opvangen. “Ons idee: we bundelen daar alle goederen -groot en klein- en brengen die met onze elektrische Zolution naar de eindbestemmingen in het stadscentrum. Zonder irritatie, zonder frustratie en zonder CO2-emissie.” City Hub heeft inmiddels vestigingen in Roermond, Amsterdam en Utrecht.

Foto's

Reageer op dit artikel