artikel

Mercedes eVito en eSprinter: Past een elektrisch ‘busje’?

Aanschaf

Elektrisch rijden vraagt aanpassing. Niet van de gebruiker. Die wil met zijn nieuwe elektrische bedrijfsvoertuig alles kunnen wat zijn vorige voertuig deed. Wel voor de aanbieder, die moet niet alleen een voertuig op maat bieden, maar ook de laadinfrastructuur en digitale diensten. Hoe dat werkt? Mercedes laat het zien bij zijn nieuwe eVito en eSprinter.

Mercedes eVito en eSprinter: Past een elektrisch ‘busje’?
Geen nieuwe busjes, maar een nieuwe aandrijflijn. Bij welke bedrijfsvoering past die?

Vijf jaar na de Nissan e-NV200 elektrische besteller volgen nu de andere merken. Volkswagen heeft een elektrische Transporter aangekondigd en op de komende IAA voor bedrijfswagens (20-27 september in Hannover) presenteert Mercedes zijn eVito. De levering van dat elektrische ‘busje’ begint in Duitsland direct daarna. Wij moeten nog wachten tot begin 2019. Tegen die tijd komt ook de grotere Sprinter met dezelfde elektrische aandrijflijn beschikbaar. Daarna brengt Mercedes ook een elektrische Citan.

Wat die aandrijflijn betreft: vermogen 84 kW, koppel 300 Nm. “Die waarden zijn gelijk aan die van de instapdiesel van de Sprinter”, zegt Mercedes Benz Vans. De eVito heeft een 41,4 kWh-batterijpakket en komt daar 150 km ver mee, belooft Mercedes.

De Sprinter heeft voor diezelfde actieradius nog een vierde batterij nodig, maar wordt ook leverbaar met het pakket van drie voor 115 km actieradius. Het batterijgewicht heeft natuurlijk invloed op het laadvermogen. In het basismodel van de eVito is dat 1.073 kg, in de lange versie 1.048 kg. Door hun positie onder de vloer blijft het laadvolume wel volledig intact: 6,0 respectievelijk 6,6 m3. Voor de eSprinter geldt hetzelfde. Laadvolume maximaal 10,5 kuub, laadcapaciteit 1.040 kg. En dat is dan voor de versie met de kleine actieradius.

Actieradiusvergroters

De elektrische bouwbus van Mercedes-Benz: De eVito.

Voor een optimaal compromis tussen actieradius en gebruiksmogelijkheden kan de koper (of leaser) van deze bedrijfsvoertuigen kiezen uit drie topsnelheden: 80, 100 of 120 km/uur. Mocht dat nodig zijn, dan kan achteraf in de werkplaats met de diagnosetester voor een andere topsnelheid gekozen worden. Behalve bij de aanschaf kan ook tijdens het rijden de actieradius geoptimaliseerd worden.

Dat merken we tijdens een rondje met een eSprinter over een afgesloten circuit en tijdens een typische stop-and-go-rit door Hamburg in een eVito. Als chauffeur beschik je over peddels links en rechts achter het stuur waarmee je het terugwinniveau van remenergie in kunt stellen. Met andere woorden, hoe sterk gaat de elektromotor als generator werken bij gas loslaten. Standaard is instelling D. Bij gas loslaten vertraagt de besteller dan met 1,0 m/s2. Eén maal de rechter peddel bedienen en het terugwinniveau gaat naar standje D+. Een beetje verwarrend, maar daarmee verlaag je het remenergieterugwinniveau. Bij gas los vertraag je nu met 0,5 m/s2. Dat komt overeen met remmen op de motor in een reguliere dieselvan.

Nog een keer met rechts ‘peddelen’ en je wint helemaal geen remenergie terug. Op D++ rolt de auto uit alsof hij in zijn vrij staat. In het drukke stadsverkeer, waar deze bestellers voor bedoeld zijn, rijdt D- het lekkerst. Bij gas loslaten remt hij nu met 1,5 m/s2 af op de elektromotor. Op deze manier hoef je het rempedaal nauwelijks te gebruiken. Eigenlijk alleen op de laatste meters voor een stoplicht om de auto helemaal tot stilstand te brengen. En bij een noodstop natuurlijk. Tja, en als je de mechanische remmen niet gebruikt, kom je verder op een batterijlading.

Een tweede manier om achter het stuur de actieradius te optimaliseren loopt via de drie ‘snelheid-en-comfortstanden’. De default is de E-modus. Die E staat voor ‘Optimized Efficiency’. Weliswaar zijn de 84 kW en 300 Nm volledig beschikbaar, maar ze komen er meer geleidelijk in. Bovendien doen verwarming en/of airconditioning het iets rustiger aan. In standje E+ gaat dat nog wat verder. Nu moet je het doen met maximaal 70 kW en 270 Nm. In het stadsverkeer van Hamburg merken we dat je met een onbeladen Vito ook daarmee prima uit de voeten kunt.

Wie niet inzit over actieradius, energieverbruik én bandenslijtage gebruikt de C-modus. De klimaatvoorzieningen werken nu op volle kracht en de elektromotor is vanaf stilstand zeer accuraat bij de les.

Gebruikers aan het woord

Past een elektrisch aangedreven besteller bij mijn bedrijfsvoering? Mercedes ontwikkelde een TCO-tool voor grote ondernemingen en een actieradius-app voor kleinere bedrijven.

De elektrische aandrijving staat garant voor stil en trillingsarm rijden. Het ‘one-pedal-driving’ in de D- remenergieterugwinmodus maakt het rijden nog eens extra comfortabel. Maar toch, 150 km actieradius, of zelfs maar 115, en een beperkt laadvermogen, is dat niet behelpen? Voor sommige toepassingen wel, voor andere helemaal niet.

Welke niet? We maken kennis met twee voorbeelden. De eerste is Hermes Parcel Logistics. Dat bedrijf bezorgt pakketjes door heel Europa en experimenteert al tien jaar met meer duurzame opvolgers voor zijn dieselbestelbusjes. “Zo’n voertuig rijdt niet veel kilometers. Met 100 tot 150 kilometer kunnen wij prima uit de voeten”, zegt een woordvoerder. “Wij hebben dus geen actieradius van 400 km nodig.” Waar het perfecte voertuig voor de ‘last mile’ wel aan moet voldoen? “Het moet compact en wendbaar zijn, zodat het zich vlot door het dichte stadsverkeer kan bewegen. Pakketjes zijn over het algemeen volumineus, maar niet zwaar. We hebben dus laadvolume nodig, laadvermogen speelt geen rol. Verder is het belangrijk dat de chauffeur zich lekker voelt in zijn auto. Dat zit wel goed, veel chauffeurs zijn erg enthousiast over het rijden in elektrisch aangedreven vans.” En dan is er nog een belangrijke voorwaarde: “De TCO (Total Cost of Ownership) van de auto, de laadinfrastructuur en alles wat erbij hoort, mag zeker op de wat langere termijn niet hoger zijn dan die van een diesel.”

Het tweede voorbeeld is een veel kleiner bedrijf, Raff Sanitair. “Wij Installeren en onderhouden verwarmings- en airco-installaties”, zegt Thomas Raff, vooral bij particuliere klanten.” Ook bij Raff heeft een bestelauto in principe geen grote actieradius nodig. De onderhoudsmonteur moet er zijn klanten mee kunnen bereiken en er moeten onderdelen en gereedschap mee. Daar zijn in de regel geen heel grote dagelijkse afstanden mee gemoeid. Raff heeft twee eVito’s besteld, Hermes Parcel Logistics bestelde 1.500 eVito’s en -Sprinters.

Digitaal advies

aar zit de serviceplug? Hoe neem je die uit? Hoe stel je het voertuig veilig als je niet bij de plug kunt? Het antwoord op deze en nog veel meer relevante vragen voor hulpverleners vind je op de reddingskaarten. Waar je die vindt? Op het bestuurdersportier zit een QR-code.

Hoe Mercedes deze ondernemers overtuigde om voor elektrische bestellers te kiezen? “Kleinere ondernemers zoals Raff zijn vaak onzeker over het bereik van een elektrisch voertuig”, legt ontwikkelingsingenieur Simona Kugel uit. “Is dat wel genoeg voor mijn dagelijkse praktijk? Om dat transparant te maken, ontwikkelden wij de eVan Ready-app.”

Die app trackt je dagelijkse ritten en geeft antwoord op de vraag of je die ook met een Mercedes eVan had kunnen doen. De app houdt daarbij rekening met de buitentemperatuur. En als je wilt, kun je die zelf aanpassen: hoe zou het zijn als ik de ritten van vandaag bij -10 °C gereden zou hebben? Of als ik de middagpauze in kan zetten voor snelladen?

“Voor grote ondernemers als Hermes speelt die onzekerheid over de afstand geen rol. Voor hen zijn de kosten veel belangrijker”, weet Simona Kugel.

Dus ontwikkelde Mercedes voor hen een TCO-Tool. Daarmee vergelijk je alle kosten van zo’n elektrische besteller met die van een dieselvan. De Duitse Ecobonus, het lage elektriciteitstarief voor grote bedrijven en een scherp leasetarief hielpen bij Hermes om de vergelijking in het voordeel van de eVans te laten uitpakken. Behalve die digitale adviestools doet Mercedes nog veel meer om voor bedrijven de overstap naar elektrische bestellers aantrekkelijk te maken.

Simona Kugel spreekt zelfs van een ‘compleet ecosysteem’. Concreet: Mercedes helpt ondernemers met een intelligente laadinfrastructuur, met connectiviteit van het elektrische wagenpark, met mobiliteitsconcepten inclusief huurauto’s voor drukke periodes en zelfs rijtrainingen speciaal voor elektrische voertuigen. Kortom, het heeft er alle schijn van dat het Mercedes-Benz ernst is met de elektrische besteller.

Reageer op dit artikel