artikel

Opmerkelijk: de elektrische bestelwagen als powerunit

Aanschaf

Nissan zet met de nieuwe versie van de e-NV200 vol in op elektrisch aangedreven bestelwagens.

Opmerkelijk: de elektrische bestelwagen als powerunit
De Nissan kan ook gebruikt worden als mobiele powerunit, met de mogelijkheid om te laden en ontladen.

Er werden ruim 15.000 exemplaren van de vorige versie (geïntroduceerd in 2014) verkocht, maar deze was nog niet volledig elektrisch. De volledig elektrische Nissan e-NV200 gaat volgens de fabrikant een stap verder. Om te beginnen is er het nieuwe accupakket van 40 kWh. Dat moet een 60 procent grotere actieradius op een enkele acculading – tot 280 km – opleveren. De bestelwagen heeft in elk geval met 40 kWh een ‘zwaarder’ accupakket dan zijn voorganger (24 kWh). Bedoeling is dat je met dat accupakket en bijbehorende stekker inprikt op het Europese CHAdeMO Quick Charging-netwerk.

Formaat batterij ongewijzigd

De Nissan e-NV200 maakt gebruik van dezelfde batterijtechnologie als de nieuwe Nissan LEAF, zijn bekendere broertje in het segment van de elektrische personenauto’s. “Ondanks de grotere capaciteit is het formaat van de batterij ongewijzigd”, zegt Nissan. “Klanten hoeven ook geen concessies te doen op het gebied van laadruimte. Dat is cruciaal om emissievrije distributie op grote schaal interessant te maken.” Rijden in de e-NV200 is volgens Nissan ‘vrijwel geruisloos’. “Er zijn geen trillingen en mechanische geluiden afkomstig van de aandrijflijn en transmissie.”

Bestelwagen is ook powerunit

De Nissan e-NV200 is meer dan alleen een elektrisch voertuig. Het kan ook gebruikt worden als mobiele powerunit, met de mogelijkheid om te laden en ontladen. Hiermee kan het voertuig energie teruggeven aan het elektriciteitsnet, bijvoorbeeld om vraag en aanbod op lokaal niveau te stabiliseren. Er is keuze uit twee varianten: de e-NV200 Van en de e-NV200 Evalia. De Van-variant is meer om goederen in te laden. Deze heeft een laadruimte van 4,2 vierkante meter, voldoende voor twee europallets. Beladen kan tot maximaal 751 kilogram.

Ruimte voor bagage of gereedschap

De Evalia is bedoeld voor personenvervoer. Het is volgens Nissan “de enige volledig elektrisch aangedreven zevenzitter op de Europese markt”. De leverancier ziet gebruik van taxi- en shuttlediensten als zeer interessant. “Dankzij het veelzijdig in te delen passagierscompartiment is er ook volop ruimte voor bagage of gereedschap.”

Lees ook
1.000 euro laadtegoed bij nieuwe Nissan LEAF
De elektrische bouwbus komt er aan

Reageer op dit artikel